سوختن موتور یخچال را از کجا تشخیص دهیم؟

موتور یا همان کمپرسور یخچال فریزر را می توانیم به عنوان اصلی ترین قطعه در یخچال فریزر نام ببریم. هر وقت شما با علائمی همچون:خنک نشدن داخل دستگاه، خاموشی ناگهانی یخچال، خراب شدن مواد غذایی داخل یخچال و… مواجه شدید و یا به سلامت موتور یخچال خود شک کردید و این سوال برای شما پیش آمد که از کجا متوجه بشویم که موتور یخچال سوخته است؟ و یا اینکه این سوختن موتور چه علامتی دارد؟در این مقاله ما با بیانی ساده به این سوالات شما پاسخ داده ایم و علائم سوختن موتور یخچال، چگونگی تست و تشخیص سوختن موتور و کمپرسور، علت سوختن موتور یخچال و هزینه تعمیر یا تعویض موتور یخچال فریزر اطلاعاتی را دراختیار شما می گذاریم باشرکت قائم سرویس همراه باشید.

مواردی که در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرد:

علائم و نشانه های سوختن موتور یخچال فریزر از نگاه تعمیرکار قائم سرویس

وقتی یخچال به درستی کار نمی کند و عملکرد آن دچار اختلال شده باشد این نگرانی برای مصرف کننده پیش می آید که موتور یخچال سوخته است یا یخچال دچار یک مشکل و ایراد اساسی شده است اما در واقع ممکن است این اختلال در عملکرد یخچال دلایل دیگری داشته باشد و همیشه نیاز به تعمیر یا تعویض موتور نباشد. علائم سوختن موتور یخچال از زبان تعمیر کار شرکت قائم سرویس بدین شرح است:

نشانه ها و علائم سوختن موتور یخچال

همیشه سوختن موتور با نشانه هایی همراه می باشد که شما و تعمیرکاران را آگاه می کند، از این نشانه ها می توانیم این موارد را نام ببریم:

درون یخچال خوب خنک نمی شود و مواد غذایی در داخل یخچال فاسد می شود و دمای دورن یخچال بالا است. زمانی که دمای یخچال به درستی تنظیم شده، ولی دمای داخل یخچال بالا باشد و گرم، احتمالا موتور سوخته است.

نمایش کدهای خطا روی پنل یخچال

آگاه بودن و شناسایی ارورها یکی دیگر از راههای تشخیص سوختن موتور است.

در هنگام روشن بودن یخچال فریزر، موتور یا کمپرسور بیش از اندازه داغ شده است: در حالت عادی وقتی که موتور یخچال فریزر روشن باشد گرما تولید می کند. اما گاهی این گرما بیشتر از حالت عادی می باشد، که می تواند به دلیل عدم عملکرد درست فن و کندانسور، فاصله استاندارد با دیوارپشتی یخچال رعایت نشده است و گردش هوا به درستی صورت نمی گیرد که در نهایت باعث سوختن موتور می شود. شرکت قائم سرویس در این مقاله راه های تشخیص سوختن موتور یخچال را برای شما توضیح داده است تا در زمان تماس با نمایندگی تعمیرات یخچال فریزر مجاز مرکزی قائم آگاهی کاملی از مشکل دستگاه خود داشته باشید.

در ادامه چند نشانه سوختن موتور یخچال را عنوان می نماییم.

 

 

سر و صدای ناهنجار و غیرعادی یخچال در هنگام کار کردن یکی از علت های سوختن موتور یخچال می باشد.که در ادامه توضیح بیشتری می دهیم:

وقتی که موتور دستگاه سوخته باشد یا ایراد پیدا کرده باشد یکی از علائم آن سروصدای زیاد یخچال در زمان کار کردن می باشد.

اما وقتی با این صدای غیرعادی مواجه شدید حتما نباید نگران سوختن موتور بشوید. چون دلایل دیگری هم باعث این صدای ناهنجار می شود. می تواند به علت اینکه اتصالات موتور با شاسی یخچال شل شده باشد و یا اینکه یخچال در جای خود تراز نباشد.پایه ها،اتصالات ولرزه گیرهای کمپرسوریخچال رابررسی نمایید تا محکم باشد وهنگام راه اندازی صدا ندهد.ایراد واشکال در فن موتورهم می تواند باعث به وجود آمدن صداهای غیرعادی بشود.دقت داشته باشید که در مدل های ساید بای ساید درکنار موتور ،فن قرار گرفته است.اگر پروانه های فن به بدنه برخوردکند،علت صدا درپشت دستگاه می شود.شما باید به صورت دوره ای باید پشت دستگاه را تمیز کنید وبه میل شفت پروانه ها کمی روغن بزنید.

یخچال روشن نمی شود که یکی از دلایل سوختن موتور است: وقتی یخچال روشن نمی شود اولین چیزی که به ذهن شما میرسد این است که حتما موتور دستگاه سوخته است.اما بهتر است موارد دیگر را نیز بررسی کنید.ابتدا اطمینان پیدا کنید که برق به دستگاه می رسد.دوشاخه وسیم رابط را مورد بررسی قرار بدهید .ایراد وخرابی اورلود،بردالکترونیکی دستگاه،ومعیوب بودن ترموستات یا سنسور محیطی هم می تواند علت روشن نشدن دستگاه باشد.زمانیکه این موارد را بررسی کردید و ازسلامت وعملکرد درست آنان اطمینان کسب کردید میتوان گفت که موتور یخچال سوخته ویا دچار اشکال شده است.

شروع کار یخچال با صدای خاص یکی از علت های سوختن موتور می باشد.

امکان دارد زمانی که یخچال را روشن می کنید صدای خاصی بشنوید، بعد یخچال از کار بیفتد. در این حالت ممکن است موتور دستگاه نیم سوز شده باشد. البته ممکن است رله استارت یا اورلود ایراد پیدا کرده باشد و شاید برق ضعیف شده باشد. البته مسدود بودن مسیر گردش گاز هم می تواند باعث به وجود آمدن این مشکل بشود.

موتور کار نمی کند و صدای تیک تیک از آن شنیده می شود. که می تواند یکی از علائم سوختن موتور باشد.

زمانیکه یخچال سرد نمی کند و چند لحظه بعد صدای تیک تیک از دستگاه خود می شنوید، احتمالا موتور یخچال شما سوخته یا خراب شده است.

البته لازم است حتما رله استارت، خازن، کمپرسور و سیکل گردش گاز مورد بررسی قرار گیرد. چون ایراد و خرابی در این قطعات، میتواند علت این مشکل در یخچال بشود. حتما دقت داشته باشید که رله و خازن راه انداز کمپرسور هستند و اگر ایراد پیدا کنند موتور یخچال روشن نمی شود.

مشکل گرم بودن یخچال درتشخیص سوختن موتور یخچال فریزر

برای تشخیص سوختن موتور یخچال باید دماسنج را داخل یخچال قراردهید. اگر بیش از حد نرمال گرم بود باید دمای یخچال را مجدد تنظیم کنید. دما یخچال باید بین 3،4 درجه سانتیگراد برای یخچال و برای فریزر بین منفی 15 تا 18 درجه سانتیگراد باشد. مطمئن بشوید که جریان هوا مناسب در اطراف یخچال وجود دارد. فاصله بین دیوار و دستگاه را مورد بررسی قراردهید. این فاصله وقتی به درستی رعایت بشود، جریان هوای مناسب را برای عملکرد درست یخچال فراهم می کند. روی کویل های کندانسور را با قلم مو به آرامی پاک کنید. چون باعث کاهش گرما می شود. البته زمانی که یخچال خاموش است این کار را انجام دهید. شما در سال دوبار باید این کار را انجام دهید.

سیم برق یخچال را بررسی کنید یکی از علائم سوختن موتور است

ابتدا بررسی کنید سیم برق یخچال به درستی وصل شده است. در صورت نیاز یخچال را از برق بکشید و دوباره به برق وصل کنید. کابل برق یخچال را مورد بررسی قرار دهید که مطمئن بشوید آسیب ندیده باشد. سیم رابط یخچال را نیز بررسی کنید که مشکلی نداشته باشد. یخچال مستقیم به برق وصل کنید که مطمئن بشوید که برق دستگاه مشکلی ندارد ویک دستگاه برقی دیگر هم به همان پریز برق وصل کنید، اگر این وسیله هم کار نکرد پریز برق را تعمیر کنید. البته ممکن است فیوز آسیب دیده باشد.سعی کنید سیم برق یخچال رابرای مدتی از برق بکشید سپس آن را دوباره وصل کنید.این کار موجب ریست شدن مجدد مدار می شود،با خروج یخچال ازبرق،شما اجازه می دهید خازن ها برق خود را از دست بدهند وریست شوند.

به چه علتی موتور یخچال کار نمی کند؟

موتور یخچال از ترموستات،سنسورمحیطی، برد الکترونیکی فرمان می گیرد. در مدل های مکانیکی ترموستات و در مدل های الکترونیکی

سنسور محیطی قرار داده شده. اگر هر کدام از این قطعات ایراد داشته باشد، کمپرسور یخچال کار نمی کند. رله اورلود و خازن در کنار کمپرسور قرار دارد که وظیفه راه اندازی برعهده دارند.

اگر قطعات ذکر شده ایراد داشته باشد، موتور راه اندازی نمی شود. اگرسیم پیچی داخل کمپرسور ایرادی داشته باشد، موتور دستگاه کار نمی کند. البته دقت داشته باشید در بعضی مدل ها سنسور و برد الکترونیکی و در برخی دیگر ترموستات فرمان قطع و وصل را به کمپرسور یخچال می دهند.

تعمیر موتور یخچال

به خاطر هزینه بالای تعویض موتور یخچال بسیاری از مردم به دنبال تعمیر موتور دستگاه خود هستند. تعمیر موتور یخچال امکان پذیر می باشد. ولی به این امر مهم توجه داشته باشید موتوری که تعمیرمی شود، هیچ ضمانتی برای کارکرد درست آن نیست. موتور یخچال به راحتی باز نمی شود و این امر تنها توسط دستگاه های خاص انجام می گیرد. موتور یخچال به طور متوسط 10 تا 15 سال آن هم در صورت استفاده درست و اصولی عمر مفید دارد و پس از گذشت این زمان احتمال خرابی آن پیش می آید. تعمیر کمپرسور یخچال فریزر باید توسط سرویس کار ماهر و دوره دیده و با تجربه شرکت قائم سرویس که تعویض موتور را با بالاترین کیفیت و با ارائه گارانتی سه ماهه انجام بگیرد. با توجه به مطالبی که بیان کردیم، بهتر است به جای تعمیر کمپرسور یخچال فریزر اقدام به خرید موتور نو نمایید تا هم موتور یخچال عمر بیشتری داشته باشد و هم در بلند مدت باعث پرداخت هزینه کمتر برای شما خواهد شد.

از کجا متوجه بشویم که موتور یخچال سوخته است؟

اگر دستگاه شما سرمای خود را از دست داده باشد، یکی از علت های سوختن موتور می باشد.

زمانیکه صدای کمپرسور آزار دهنده است، به احتمال زیاد عمر موتور به پایان رسیده است. البته دقت داشته باشید که کارکرد کمپرسور به معنی سالم بودن آن نیست، اگر موتور دستگاه کمپرس لازم برای گاز را نداشته باشد، به این معناست که موتور سوخته یا از کار افتاده است.

موتور سوخته یخچال به چه دردی می خورد؟

دقت داشته باشید که اگر موتور یخچال بسوزد، از سیم پیچی داخل آن استفاده می کنند و یا مجدد سیم پیچی میکنند و آن را می فروشند.

البته در نظر داشته باشید که این سیم پیچی کار مقرون به صرفه نیست، چون عمر موتور سیم پیچی شده کوتاه است و در زمان کوتاهی شما مجبور به تعویض موتور دستگاه خود خواهید شد.

برای افزایش عمر موتور یخچال فریزر چه کاری می توانیم انجام دهیم؟

برای جلوگیری از مشکل سوختن موتور یخچال فریزر، بهتر است برای خودتان لیستی را جهت مراقبت و بررسی دوره ای داشته باشید. این لیست شما را از هزینه های تعمیر و تعویض موتور در امان نگه می دارد. همیشه مراقبت و استفاده درست از وسایل پر مصرف لوازم برقی خانگی، باعث صرفه جویی در هزینه های خانواده می شود.

 

هزینه تعویض موتو ریخچال فریزر چقدر است؟

بسیاری از مشتریان عزیز از ما خواسته اند که قیمت تعویض موتور یخچال فریزر را در سایت قرار دهیم تا کاربران راحت تر حق انتخاب داشته باشند.

البته هزینه های تعمیرات و تعویض موتور یخچال با توجه به برند و مدل دستگاه شما متفاوت خواهد بود.

اما هزینه تعویض موتور یخچال همراه با شست و شوی مدار، شارژ گاز یخچال، رله استارت و اورلود یخچال، هزینه نصب و راه اندازی موتور جدید یخچال متفاوت خواهد بود. البته قیمت ها تقریبی می باشد و شما می توانید با تماس با شرکت قائم سرویس و صبحت با مشاوران شرکت از قیمت های دقیق مطلع بشوید و هرگونه سوالی در این زمینه داشتید از مشاوران ما بپرسید.

خدمات تعمیرات شرکت قائم سرویس به صورت شبانه روزی می باشد شما مشتری عزیز ساکن در تهران در هر ساعتی از شبانه روز که به ایراد و اشکال در دستگاه خود مواجه شدید می توانید بدون هیچ نگرانی با شرکت قائم سرویس تماس گرفته و سرویس کار ما در کوتاهترین زمان ممکن خود را به محل شما می رساند.

سوالات متداول

چگونه باید کندانسور را تمیز کنیم؟

توصیه کارشناسان ما به شما این است که ابتدا یخچال را خالی کنید. بعد از انجام این کار دستگاه را جابه جا کنید و از دیوار فاصله بدهید و اقدام به تمیز کردن کمپرسور و کندانسور نمایید.

چرا یخچال فریزر با چند بار ریپ زدن شروع به کار می کند؟

این ایراد می تواند به علت کم شدن گاز دستگاه، کثیف بودن لوله های یخچال،خراب شدن رله استارت باشد. البته یکسره کارکردن یخچال با انجام این موارد حل می شود.
1.شارژ گاز مجدد دستگاه
2.لوله های یخچال تعویض شود.
3.رله استارت را تعمیر و تمیز کنیم.
4.یکسره کار کردن یخچال را رفع کنیم.

چرا یخچال در هنگام کار کردن صدای بلند و غیر عادی دارد؟

این صدای بلند مربوط به موتور یخچال یا همان کمپرسورمی باشد.که معمولا دوعلت باعث این مشکل می شود:
1. شل شدن پیچ های کمپرسوریخچال
2.لاستیک صدا گیرپایه کمپرسوریخچال خراب شده است.که در هر دو مورد بهتراست از تعمیرکارحرفه ای کمک بگیرید.

چرا یخچال در فاصله زمانی کوتاه اتوماتیک می کند؟

که معمولا به علت کارکرد زیاد کمپرسوریخچال وتنظیم نبودن درجه ترموستات ،خوب قرار نگرفتن لوله جلو در جای خود این اتفاق می افتد.

به چه علتی یخچال برفک می زند؟

محل نصب یخچال مناسب نیست ودارای رطوبت بالای است.لاستیک دور درب دستگاه خراب است.وشاید خرابی ترموستات ،که بهتر است تمام موارد توسط یک سرویس کار ماهر مورد بررسی قرار گیرید.

شما برای مشاوره رایگان ویا تعمیر انواع یخچال فریزر با شرکت قائم سرویس تماس بگیرید.شرکت ما برای تعویض قطعات معیوب از قطعات اورجینال وفابریک استفاده می کند .در تمام طول هفته وبه صورت شبانه روزی آماده ارائه خدمات تعمیرات یخچال با هربرندی درتهران بزرگ ،به شما مشتری عزیز می باشد .امیدوارم مطالعه این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.