اطلاعاتی در مورد خرابی موتور یخچال

موتور یخچال‌ها معمولا به دلایل مختلفی دچار مشکل میشود و باید با توجه به شرایط و در نظر گرفتن فاکتورهای مختلفی آن را عیب یابی و تعمیر کرد. داشتن اطلاعاتی در مورد خرابی موتور یخچال به شما اجازه میدهد که تا حد زیادی بتوانید این مشکلات را حدس بزنید.

شاید با خوب بگویید فهمیدن چنین موضوعی چه فایده ای برای شما دارد و دانستن چنین مواردی را غیر ضروری بدانید. ولی با دانستن اینکه چه مشکلاتی و به چه دلیلی برای موتور یخچال بوجود می‌ آیند به شما کمک میکند که در زمان استفاده از یخچال بتوانید با رعایت یک سری نکات باعث افزایش عمر مفید موتور یخچال خود شوید. در ادامه ما اطلاعاتی در مورد خرابی موتور یخچال در اختیار شما قرار میدهیم.

 

نمایندگی یخچال بوش در تهران قائم سرویس

 

معرفی موتور یخچال و تشخیص خرابی موتور

موتور یخچال که بسیاری اشتباها آن کمپرسور می‌نامند، به صورت خلاصه بخشی از یخچال است که گاز خنک کننده را به سمت بخش‌ های داخلی هدایت کرده و آن را درون بخش های مختلف سیستم خنک سازی به جریان درمی آورد. به همین دلیل ما مشکلات موتور و کمپرسور را در یک دسته قرار میدهیم. در ضمن ممکن است تصور کنید تنها مشکلی که برای موتور یخچال بوجود می‌آید، سوختن آن است. اما بهتر است قبل از همه چیز بدانید که چنین تصوری صحیح نیست و حتی ممکن است در مواردی مشکل بوجود آمده بدون تعویض یا تعمیر موتور حل شود. روش‌ های عیب یابی موتور یخچال عبارتند از:

 

 

موضوعی که در این بخش باید به آن توجه داشته باشید این است که خرابی موتور یخچال شما همواره با نشانه هایی همراه است که رایج ترین آنها عبارتند از:

 

 

از آنجایی که ممکن است این نشانه در اثر بروز مشکلات دیگری به وجود آمده باشند، در بخش بعدی ما هر کدام این نشانه‌ ها و منشاء احتمالی آنها را مورد بررسی قرار میدهیم.

 

چطور خرابی موتور یخچال را تشخیص دهیم؟

وجود سروصدای زیاد میتواند یکی از نشانه‌ های سوختن موتور یخچال باشد، اما همیشه هم این سروصدا از خراب بودن موتور خبر نمی دهد و به محض شنیدن کوچکترین صدا نیازی به نگرانی نیست. چون عوامل دیگر نیز در بوجود آمدن این سروصداها تاثیر گذارند. خرابی فن موتور یا تراز نبودن یخچال دو مورد از مشکلات دیگری هستند که باعث بوجود آمدن سروصدای غیر عادی در یخچال شما خواهند شد. نشانه بعدی که باعث میشود بسیاری تصور کنند که موتور یخچال آنها سوخته، روشن نشدن یخچال است. ممکن است در مواردی با سوختن موتور، یخچال شما نیز از کار بیفتد، اما همیشه روشن نشدن یخچال شما نشانه سوختن موتور نیست. برای بررسی این مشکل شما قبل از هرکاری باید بررسی کنید که آیا موتور یخچال شما سوخته است یا خیر. چون این مشکل می‌تواند دلایل دیگری مانند خراب بودن سیم رابط و دوشاخه، وجود مشکل در ترموستات و سوختن سایر قسمت‌های برق رسانی که در مدار یخچال قبل از موتور قرار میگیرند.

 

همچنین وقتی یخچال خود را روشن می کنید و در آن لحظه صدای خاصی به گوشتان می رسد، سپس یخچال خاموش می شود. برای بسیاری از افراد این موضوع نشانه نیم سوز شدن موتور یخچال شما خواهد بود. البته این صدا به دلایل دیگر نیز بوجود می‌آید و به همین دلیل در صورت بروز این اتفاق به صورت قاطع نمیتوان گفت که موتور یخچال شما سوخته است. دلایل دیگر بوجود آمدن این سروصدا عبارتند از: “بسته بودن مسیر گردش گاز، خرابی رله اورلود و رله استارت یا ضعیف بودن برق”

 

یکی دیگر از نشانه‌های خرابی موتور صدای تیک تیک است که از موتور شنیده شود. البته این مشکل هم میتواند به سیکل گردش گاز، کمپرسور یا رله استارت باشد. گرم بودن یخچال نیز یکی از مشکلاتی است که ممکن است خبر از سوختن موتور بدهد. اما فراموش نکنید که این مشکل هم می‌تواند منابع مختلفی داشته باشد. برای اطمینان بیشتر در این زمینه شما باید یک دماسنج در یخچال قرار دهید تا از دمای واقعی آن باخبر شوید، سپس سراغ تنظیم مجدد یخچال بروید.

برای یخچال هایی که از درجه بندی فارنهایت استفاده میکنند شما باید برای دست پیدا کردن به دمای 3 یا 4 درجه سانتی گراد، آن را روی 37 تا 40 درجه فارنهایت تنظیم کنید. همچنین در فریزرها با قرار دادن درجه روی 0 تا 5 درجه فارنهایت به دمای 15- تا 18- میرسید. علاوه بر توجه به درجه بندی بهتر است ببینید که آیا فضای کافی اطراف یخچال وجود دارد یا خیر، چرا که همیشه اطراف یخچال و فریزر شما بهتر است که بیشتر از 7 سانتی متر از اطراف فاصله داشته باشد. به خصوص در سمتی که کندانسور قرار دارد این فاصله باید با دقت بیشتری رعایت شود. کثیف شدن کویل‌های کندانسور یخچال شما یکی دیگر از دلایل سرد نشدن یخچال است. با پاک کردن این قسمت‌ها شما می‌تواند باعث بهبود کارایی یخچال خود شوید.

 

روش‌های تشخیص سوختگی یخچال

روش‌های مختلفی برای فهمیدن وضعیت موتور یخچال و بررسی سوختگی آن وجود دارد که در ادامه برخی از آنها را با هم بررسی می کنیم.

نکته بسیار مهمی که تا اینجای کار باید به یاد داشته باشید این است که تکرار شدن مشکلات بالا به هر دلیلی در طولانی مدت میتواند نشانه‌های شروع سوختگی موتور باشد و در صورت برخورد با چنین موضوعی بهتر است با یک تعمیر کار ماهر در میان بگذارید. تا شاید به این شکل بتواند از بروز مشکلات بزرگتر برای موتور و یا سایر قسمت‌های یخچال جلوگیری کند.

 

جلوگیری از سوختن موتور یخچال

مفیدترین اطلاعاتی که در مورد خرابی یخچال ممکن است در دسترس شما قرار بگیرد، این است که بتوانید با انجام اقداماتی ساده از سوختن موتور آن تا حد زیادی جلوگیری کنید و به این شکل مجبور نشوید برای تعمیر آن هزینه‌های زیادی پرداخت کنید. در ادامه نکاتی را در این خصوص با شما در میان میگذاریم.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.