رفع مشکل گرفتگی ناودان یخچال چگونه ممکن است؟

همانطور که می دانید یخچال یکی از مهم ترین لوازم برقی در آشپزخانه های امروزی است که عمل کرد درست آن اهمیت بسیار بالایی دارد. ما برای نگهداری کوتاه مدت مواد غذایی خود به یخچال و برای نگهداری طولانی مدت به فریزر نیاز داریم، اگر عمل کرد آن دچار مشکل بشود مواد غذایی ما کم کم فاسد خواهد شد و این اصلا چیز خوبی نیست. گرفتگی ناودان یخچال یکی از مشکلاتی است که ممکن است با آن مواجه بشویم. آیا تا به حال دقت کردید که چرا یخچال شما برفک نمی زند؟ آیا تا به حال توجه کردید که روی دیواره یخچال گاهی مرطوب است و از خودتان سوال کردید که این رطوبت کجا می رود؟ گاهی هم براتون پیش آمده است که در کف یخچال آب جمع شده یا زیر کشوی جا میو ه ای یخ جمع شده است. حتما از خودتان سوال کرد ه اید که چرا این طوری شده است؟با دقت بیشتری داخل یخچال را نگاه کنید یک سوراخ یا ناودان قرار دارد که وظیفه آن هدایت رطوبت به خارج از یخچال است. زمانی که شما آب درکف یخچال یا یخ زدن زیر جا میوه ای را مشاهده می کنید حتما مشکلی در این لوله اتفاق افتاده است.مشکل گرفتگی ناودان یخچال ،یکی از عواملی است که در عملکرد یخچال ایجاد مشکل می کند.این سوراخ در انتهای دیوار پشتی یخچال قرار دارد که خیلی شبیه ناودان می باشد ،اگر این سوراخ دچار گرفتگی بشود ،آب در کف یخچال جمع می شود و اگر این مشکل حل نشود ،آب یخ زده و به علت تهویه ناکافی،سرمای یخچال کاهش پیدا می کند. برای حل این ایراد بهتر است از تعمیرکاران شرکت قائم سرویس کمک بخواهید تا در کوتاهترین زمان عیب دستگاه شما را حل نمایند.

تماس با قائم سرویس

سوراخ تخلیه یا ناودان یا فاضلاب یخچال کجا قرار دارد،چه کاربرد وعمل کردی دارد؟

در یخچال های قدیمی این سوراخ وجود ندارد ،این سوراخ تخلیه فقط در یخچال های نوفراست وجود دارد .همان طور که می دانید در یخچال های نوفراست برفک زدایی به صورت اتومات انجام می شود که این برفک های آب شده از از همین سوراخ تخلیه یا همان ناودان خارج می شود ،وقتی گرفتگی در این سوراخ تخلیه ،ایجاد بشود آب خارج نمی شود و در نتیجه کف یخچال یخ می زند وباعث می شود سرمای  داخل یخچال کاهش پیدا کند .این سوراخ تخلیه در انتهای دیواره یخچال و فریزر قرار دارد.اگر دستگاه شما نوفراست باشد حتما این سوراخ را مشاهده می کنید .البته هم در ساید بای ساید ،هم در یخچال ،هم در فریزر این سوراخ تخلیه وجود دارد .یکی از علت های جمع شدن آب در کف یخچال گرفتگی این لوله یا ناودان است ،که باعث بوی نامطبوع و نا رضایتی مصرف کننده می شود.البته جمع شدن آب در کف یخچال دلایل مختلفی دارد.وقتی رطوبت محیطی که یخچال را در آنجا قرار می دهید بالا باشد ،یا یخچال را در کنار سینک ظرفشویی قرار دهیم،خرابی هیتر المنت ،وشاید نصب نادرست شیلنگ تصفیه آب ، از علت های جمع شدن آب درکف یخچال می باشد.خرابی لاستیک در یخچال نیز باعث می شود که هوای گرم وارد یخچال شده وفضای داخلی یخچال عرق کرده ودر نتیجه کف یخچال آب جمع شود.گاهی این لوله تخلیه آب یخ می زند که معمولا وقتی خورده غذا یا چیزی در این سوراخ گیر می کند مسیر آب دچار گرفتگی می شود وبرفک آب شده راهی برای خروج پیدا نمی کند وبه علت سنگین بودن هوای سرد آب درون آن یخ می زند ،البته یخ زدگی لوله تخلیه بیشتر در مدل های بالا و پایین ایرانی اتفاق می افتد ودر یخچال خارجی مانند یخچال تک بوش ،دوو، سامسونگ نیز این ایراد دیده می شود.

نشانه های گرفتگی ناودان یخچال

شما با مشاهده ی قطره های آب روی دیواره های پشتی یخچال ،جمع شدن آب در کف یخچال و در زیرجا میو ه ای ،منجمد شدن مقداری آب در زیر کشوی جا میو ه ای ،گیر کردن  کشوی فریزر به علت یخ زدگی ،یخ زدن دیوار ه فریزر ،کم شدن سرما ،باید بدانید که سوراخ تخلیه یا ناودان دچار ایراد وگرفتگی شده است .وبرای رفع این مشکل باید مطمئن بشوید که مسیر لوله ها بازمی باشد.در انواع مدل ها ی ساید بای ساید دسترسی به این لوله ها آسان وراحت است ولی در برخی مدل ها باید کاور پشت یخچال را باز کنید و لوله را در آنجا مشاهده کنید .

چگونه گرفتگی لوله ناود ان را برطرف کنیم؟

گرفتگی این سوراخ باعث می شود که آب زیر آخرین کشوی فریزر یا زیر جامیوه ای آب جمع شود وگاهی یخ بزند برای رفع این ایراد ومشکل باید در ابتدای کار یخچال را ازبرق بکشید ودر مرحله بعد تمام کشوهای آن را در بیاورید،سپس داخل یخچال را تمیز کنید وهرچه خورده غذا مشاهده کردید را پاک کنید.اگر کشوها به سختی خارج می شود بهتر است کمی صبر کنید تا یخ زیر کشوکمی آب شود بعد آن را در بیاورید.حالا مقداری آب جوش را درسوراخ تخلیه بریزید ،شما می توانید با اضافه کردن نمک به آب شدن یخ ها سرعت بیشتری بدهید ،بعد از اینکه یخچا ل را کامل تمیزکردید ،کشوها را در جای خود قرار دهید.ودوباره یخچا ل را به برق بزنید.ولی اگر باز این مشکل تکرار شد و با این کار شما ایراد رفع نشد، باید بدانید این ایراد می تواند ازخرابی در سنسور دیفراست ،خرابی المنت،هیتر ،ویا ترموفیوز باشد که بهتراست از یک تعمیر کار حرفه ای کمک بخواهید .

اموزش برطرف کردن گرفتگی لوله تخلیه یا  فاضلاب یخچال از زبان تعمیر کار قائم سرویس

  1. در ابتدا یخچال را از برق در آورید تا از برق گرفتگی جلوگیری کنید.
  2. تمام کشوها داخل فریزر وکشوهای جا میو ه ای را خارج کنید.
  3. مواد غذایی داخل یخچال را در بیاورید .
  4. با یک میله نازک مانند میل بافتنی مسیر لوله را باز کنید .
  5. داخل سوراخ تخلیه آب جوش بریزید .
  6. دوباره یخچال را به برق متصل کنید .

البته توجه داشته باشید اگر این ایراد به خاطر خرابی در سیستم دیفراست،خرابی سنسور،المنت یا هیتر وترموفیوز باشد باید حتما از یک تعمیر کار کمک بخواهید وهمکاران ما در شرکت قائم سرویس در کنار شما هستند تا مشکل یخچال شما را رفع کنند.

برای رفع گرفتگی لوله های پشتی یخچال چه باید کرد و چگونه از آن مراقبت کنیم؟

لوله ها یی درپشت یخچال قرار دارد که یکی از آنها مربوط می شود به کویل اواپراتور ودیگری مربوط به کویل کندانسور می باشد .لوله کویل اواپراتور با گاز ولوله کویل کندانسور با مایع پر شده است .در تمامی یخچال ها این لوله ها درجای مشخصی قرار گرفته است ،البته در بعضی از مدل ها که فریزردر قسمت بالا ی یخچال قرار گرفته است ،دسترسی داشتن به این لوله ها فرق می کند .وقتی لوله های کمپرسوریخ می زند خبراز مسد ود بودن این لوله ها می دهد .وظیفه مهم این لوله ها در خنک سازی یخچال است . این لوله ها وظیفه مهمی در فرایند خنک سازی گاز متراکم شده در کمپرسور را ،در یخچال دارند  وبه یاد داشته باشید برای عمل کرد بهتر دستگاه خود حداقل سالی یکبار این لوله های سیاه رنگ پشت یخچال را از گرد وخاک وچربی پاک کنیم ،بهتر است برای تمیز کردن این لوله ها ورفع گرفتگی آن ها کارهایی را انجام دهیم : درابتدای امر برق دستگاه را قطع کنیم ،سپس به وسیله دستمال و یا با یک سری مناسب جاروبرقی ویا با یک قلم مو به آرامی روی لوله ها را از گرد وغبار تمیز کنیم ،البته دقت کنید که به پره ها ی فن آسیبی وارد نکنید .می توانید برای آب کردن یخ لوله ها روی آن آب جوش بریزید تا یخ درون لوله ها آب بشود و دوباره یخچال را به برق متصل کنید.در صورتی که این کار را نتوانستید به تنهایی انجام دهید همکاران ما در شرکت قائم سرویس در کنار شما هستند تا شمارا یاری دهند.

چرا بهتر است برای رفع مشکل گرفتگی ناودان یخچال خود از همکاران ما در شرکت قائم سرویس کمک بخواهید؟

تعمیر یخچال یک کار کاملا تخصصی است ونیاز به به مهارت ،دانش وتجربه بالایی دارد .توصیه ما به شما این است در مواجه با مشکل در یخچال خود از تعمیر خودسرانه پرهیز کنید و تعمیر دستگاه خود را به همکاران ما بسپارید .همکاران ما به صورت کاملا تخصصی تعمیر دستگاه شما را درمحل و در حضور مشتری انجام می دهند ،تعمیر کاران ما در شرکت قائم سرویس تمامی مشکلات احتمالی یخچال را شناخته و در رفع آن تخصص لازم را دارند و در صورت تعویض قطعه حتما از قطعا ت اورجینال استفاده می کنند و کار خودرا گارانتی می نمایند چون به کار خود اطمینان دارند.

تنها علت تجمع آب در کف یخچال،گرفتگی سوراخ تخلیه یا ناودان است.تمیز کردن مرتب یخچال اهمیت بسیار زیادی دارد و اینکه توجه داشته باشید برای چید مان بهتر ،جلوگیری از بو گرفتن یخچال ،نریختن خورده غذا در یخچال حتما مواد غذایی را در یخچال در ظروف در بسته نگهداری کنید.بعداز تمیز کردن ماهانه یخچال خود بهتر است بااستفاده از یک میله باریک یا نی آب ناودان را نیز تمیز کنید تا از گرفتگی احتمالی آن جلوگیری کنید.

شرکت قائم سرویس برای رفاه بیشتر شما مشتری عزیز درادامه این مقاله به صورت پیش فرض پاسخ سوالات متداول در مورد خرابی یخچال فریزر از هر برند و مدلی را برای شما آماده کرده است .از ما بپرسید ،همکاران ما در شرکت قائم سرویس به تمام چراهایی که در مورد خرابی یخچال در ذهن شما است پاسخ می دهند.

به چه علت یخچال خنک نمی کند؟که می تواند دلایل متعددی داشته باشد خرابی ترموستا ت،نشت گاز ،خرابی کمپرسور ،خرابی لاستیک دور در،خرابی فن ،با مراجعه کردن همکاران  ما و بررسی موارد بالا علت خنک نکردن یخچال به سرعت پیدا می شود والبته بیشتر همکاران ما می گویند که ترموستات و شارژگاز یخچال عمده مشکل خنک نکردن یخچال است.

چرا در یخچال ساید بای ساید یخ ساز، یخ نمی سازد؟ممکن ورودی آب بسته باشد،قالب یخ ساز شکسته باشد ،موتور یخساز مشکل داشته باشد ،شیر برقی سوخته باشد .

به چه علتی آلارم فیلتر تصفیه روشن می شود؟روشن شدن چراغ فیلتر یعنی نیاز به تعویض فیلتر می باشد و برای عملکرد بهتر یخچال بهتر است هم فیلتر داخل وهم فیلتر پشت تعویض بشود.

به چه علتی مواد غذایی در فریزر خوب منجمد نمی شود؟خرابی ترموستا ت،کمپرسور خراب است ،خرابی لاستیک دور در،فن دچار مشکل شده ،عملکرد دیفراست دچار مشکل شده است.

موتور یخچال به چه علتی خیلی داغ شده است؟تا 70درجه طبیعی است ولی بیشتر از این ،یعنی موتور مشکل و ایرادی پیدا کرده است و باید با تعمیر کار تماس بگیرید.

به چه علتی از آبریز ساید آب خارج نمی شود؟خراب شدن شیر برقی ،فیلتر تصفیه آب یخچال مسدود شده است.

به چه علتی یخچال روشن نمی شود؟ یخچال به برق متصل نیست ،سیم رابط مشکل دارد،خرابی ترموستات ،خرابی برد دستگاه ،سوختن کمپرسور یخچال

به چه دلیلی یخچال صدا می دهد؟پایه های موتور ،فن یخچال وملحقات آن نیاز به تعمیر و شاید تعویض داشته باشد.

چرا یخچال اتومات نمی کند؟ممکن است لوله بلو از جای خودش خارج شده باشد.تنظیم نبودن ترموستات ،خرابی لاستیک دور در،نشتی گاز یخچال ونیاز یخچال به شارژگاز ،خرابی در فن یخچال،میزان برفک در اواپراتور خیلی زیاد است .

 کدام روش برای تمیز کردن یخچال بهتر است؟

بهتراست هرسه ماه یکبار یخچال خودرا تمیز کنید تا بوهم نگیرد با دستمال نرم ونم دار تمام لکه ها را تمیز کنید و بهتر است یخچال را در هنگام تمیز کردن از برق بکشید و تمام قسمتهای از یخچال را که می شود از یخچال خارج کنید و با یک اسفنج نرم و باشوینده های ملایم و آب ولرم شستشو بدهید و برای ازبین بردن بوی بد داخل یخچال حتما داخل یخچال را با جوش شیرین و آب ولرم تمیز کنید.

تا چه مقدار ما می توانیم فریزر را پر کنیم؟

وقتی داخل فریزر شما پر باشد بهتر عمل می کندچون مواد غذایی یخ زده باعث می شود مواد غذایی جدید هم یخ بزند.واگر بخشی از فریزر شما خالی است نگران نشوید می توانید با کیسه های یخ آن را پر کنید تاهم مصرف برق کمتر بشود وهم عمل کرد آن بهتر بشود .البته به این نکته مهم نیز دقت داشته باشید که این کار فقط درمورد یخچال فریزرهای نوفراست اتفاق می افتد .

امیدوارم مطالعه این مقاله برای شما مفید بوده باشد همکاران ما در شرکت قائم سرویس آماده پاسخگویی به شما عزیزان می باشد ،شما می توانید جهت انواع تعمیرات یخچال خود با هر مدلی و هر برندی از جمله جنرال الکتریک ،دوو،ال جی،بوش ،سامسونگ ،الکترولوکس ،زیمنس،ویرپول ،امرسان ،هیمالیا ،الکترواستیل ، و….از همکاران ماهر ومتخصص ودوره دیده ی شرکت قائم سرویس کمک بخواهید.

قائم سرویس در تمامی مناطق تهران از جمله فرمانیه، نیاوران، غرب و شرق تهران دارای شعبه می باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.