تعمیر برد یخچال

ما در این مقاله  میخوانیم (برد یخچال در کجای یخچال قرار دارد، انواع برد یخچال، علائم خرابی برد یخچال ،قیمت برد یخچال، تست برد یخچال به چه صورت انجام می شود)

برد یخچال چیست؟

در واقع برد یخچال وظیفه کنترل تمام اجزا و قطعات دستگاه ما را به عهده دارد  و اگر دچار اشکال و خرابی بشود عملکرد دستگاه دچار اختلال می شود.  شما این امر مهم را درنظر بگیرید که هر قطعه الکترونیکی ممکن است دچار اشکال  و خرابی بشود  و هیچ برندی نمی تواند ادعای این را داشته باشد که قطعات آنان دچار خرابی نمی شود، با پیشرفت تکنولوژی و فناوری، تولید لوازم خانگی هم تغییرات زیادی کرده است. به طور مثال جایگزین شدن قطعات الکترونیکی به جای قطعات مکانیکی،صورت گرفته است. برد الکترونیکی در واقع مغز یخچال است که اجزای اصلی مثل موتور دستگاه و فن داخل را کنترل می کند، اگر برد یخچال دچار مشکل شود یخچال به خوبی خنک نمی کند، یکی از علائم کنترل پنل آسیب دیده این است که  فن، چراغ ها  و سایر اجزا ی دیگر کار نمی کنند. یخچال های جدید دارای برد تخصصی و پیشرفته تر هستند که کنترل (فن یخچال، کمپرسور، درب ها، یخ ساز، سنسور،المنت یخچال) را دارد.  درصورت خراب شدن برد دستگاه باید از تعمیرکاران متخصص شرکت قائم سرویس کمک بگیرید.

 

برد الکتریکی یخچال

برد یخچال کجای آن قرار دارد؟

برد یخچال در برندهای مختلف محل قرار گرفتن متفاوتی دارد. به طور مثال در ساید جنرال الکتریک در پشت دستگاه قرار گرفته است. در بعضی برندها در سقف دستگاه مانند بوش و دوو، در یکسری از برندها در داخل دستگاه قرار میگیرد مانند یخچال  وستینگ هاوس، فریجیدر محل قرار گرفتن برد در دستگاه با توجه به برند و کارخانه تولید یخچال متفاوت می باشد.

انواع برد یخچال

سه نوع برد یخچال داریم.

برای هر کدام از این بردها  ممکن است مشکلی ایجاد شود که در ادامه به بررسی علائم خرابی برد و نحوه تعویض آن می پردازیم.

خراب شدن برد دستگاه

خراب شدن برد دستگاه به عوامل مختلفی بستگی دارد که می توانیم چند مورد را بیان کنیم.

 

شما با دیدن ارور و کد خطا در صفحه نمایش یخچال، می توانید با مطالعه دفترچه راهنمای یخچال متوجه بشوید که مشکل از کدام قطعه می باشد. شما می توانید با این کار روند عیب یابی و تعمیر دستگاه خود را توسط تعمیرکار سرعت ببخشید. در ادامه می توانیم به رایج ترین معایب احتمالی در برد یخچال بپردازیم:

  1. فن اواپراتور کار نمی کند که اغلب برای برطرف شدن این مشکل باید فن و برد را تعویض کنیم. کارکرد درست این فن برای دستگاه بسیار مهم است. چون منجر به خرابی برد حتی انفجار برد الکترونیکی یخچال می شود و باید حتما در کوتاه ترین زمان این مشکل حل شود.
  2. سرعت فن به طور غیر نرمال تغییر می کند که گاهی وقت ها خرابی در برد اصلی می تواند باعث ایجاد صدای غیر معمول توسط فن اواپراتور بشود. تغییر سرعت فن امری عادی می باشد معمولا یک دقیقه زمان می برد تا این سرعت کند یا تند شود. اما اگر این سرعت بیشتر از این زمان تغییر حالت بدهد باعث صدای غیر نرمال می شود. خود علت خرابی در برد اصلی دستگاه است.
  3. تولید صدای عجیب از موتور یخچال، زمانی که یخچال خنک نمی کند و به طور دائم صدای نامتعارف از آن شنیده می شود باید به ایراد در برد فکر کنیم و تشخیص این مشکل به راحتی صورت می گیرد، فقط لازم است صدای معمولی موتور را  بشناسید که وقتی صدا تق تق تغییر کرد متوجه بشوید و بدانید که می تواند از خرابی برد دستگاه باشد.
  4. فن درست کار می کند اما خاموش بودن و کار نکردن کمپرسور در دستگاه رخ داده است، در این حالت  فن های یخچال به درستی کار می کند ولی یخچال خنک نیست، که می تواند به علت خرابی برد، رله استارت یا کمپرسور باشد. ولی در بیشتر موارد این مشکل مربوط  به خرابی برد دستگاه است.
  5. برفک زدن یخچال نوفراست، یکی از مهم ترین کارهای برد دستگاه، کنترل برفک زدایی می باشد ولی اگر این کار درست انجام نشود می تواند به علت خرابی ترموفیوز یا المنت یا رله روی برد باشد، که باید برد الکترونیکی دستگاه بررسی شود.

اگر برد یخچال بسوزد در واقع مغز دستگاه از کار می افتد، ممکن است قطعات سالم باشند ولی فرمان شروع  و پایان کار قطعه به درستی صورت نمی گیرد و  در نهایت باعث اشکال در عملکرد کلی دستگاه می شود ممکن است باعث برفک زدن، یخ زدگی مواد غذایی در یخچال یا فاسد شدن مواد غذایی بشود.

ما می توانیم برد دستگاه خود را تست کنیم و عیب آن را متوجه بشویم برای تست کردن برد دستگاه باید مراحلی را طی کنیم درابتدا دو شاخه یخچال را از پریز برق جدا میکنیم  و بعد یخچال را از جای خود حرکت داده و در دسترس قرار می دهیم و در ادامه پوشش الکتریکی برد را بر می داریم  و این نکته را در نظر داشته باشید که در مدل های مختلف محل قرارگیری برد متفاوت است گاهی در سقف یا در داخل یا پشت دستگاه و گاهی هم در دیواره جانبی یخچال قرار دارد. شما با استفاده از یک پیچ گوشتی می توانید به راحتی پیچ ها را باز کنید و پوشش برد را بر دارید، برای اطمینان از اینکه سیم ها را درست در جای خود بردارید حتما عکس بگیرید که در زمان نصب مجدد، دچار اشکال نشوید. حالا زمان آن است که صفحه برد را جدا کنید و از یخچال در بیارید برای آزاد کردن قفل پلاستیکی به پیچ گوشتی نیاز داریم. ولی بهتر است برای تست خرابی برد دستگاه خود که در واقع مغز الکتریکی یخچال شما است خودتان اقدام نکنید بلکه این امر مهم را به تعمیر کاران متخصص بسپارید. البته تست برد دستگاه در منزل انجام نمی شود بلکه کاملا تخصصی است و نیاز به ابزار خاصی دارد و باید تحت نظر متخصص و سرویس کار مجرب این امر اتفاق بیفتد.

 هزینه تعمیر و تعویض برد یخچال

وقتی برد یخچال دچار مشکل می شود دو راه داریم یک راه این است که برد را تعمیر کنیم و دومین راه ما این است که برد را تعویض کنیم. وقتی در مواردی مجبور به تعویض کامل برد بشویم نیاز به پرداخت هزینه زیادی داریم. البته این تعویض برد باعث می شود تا چند سال این برد برای ما کار کند و در حالت تعمیر برد هزینه آن برای ما خیلی کمتر است و نیاز به پیدا کردن برد فابریک دستگاه را نداریم. اینکه در برندهای خارجی دیگر برد اورجینال دستگاه وارد نمی شود، در این شرایط تعمیر برد هم راحت تر، در دسترس تر و به صرفه تر می باشد و بهتر است برای تعمیر تخصصی برد خود با کادر مجرب و دوره دیده شرکت قائم سرویس تماس بگیرد  و از گارانتی سه ماهه تعمیر برد برخوردار بشوید. هزینه تعمیر برد نرخ ثابتی ندارد چون بسته به میزان خرابی و اشکال برد تفاوت می کند و این هزینه بستگی به مدل و برند یخچال نیز دارد مثلا هزینه تعمیر برد یخچال ایرانی با برد یخچال خارجی متفاوت می باشد. هزینه نهایی تعمیر برد در صورتی مشخص می شود که برد دستگاه توسط متخصص تعمیر برد بررسی و عیب یابی شده باشد. اگر توضیحات ما برای شما کافی نبود می توانید با کارشناسان شرکت تماس گرفته و هر گونه سوالی مربوط به برد و خرابی آن دارید بپرسید آنان باصبر و شکیبایی پاسخگوی شما عزیزان هستند.

بیشتر بخوانید:

تعمیر یخچال وستینگهاوس

تعمیر یخچال دوو

تعمیر یخچال فریجیدر

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.