تعویض ترموفیوز یخچال چگونه انجام میشود؟

ترموفیوز، همان سنسور حرارتی است که در یخچال های بدون برفک (نوفراست) قرار دارد. این قطعه برای حفاظت یخچال در مقابل گرمای زیاد یا دمای بالای داخل دستگاه در یخچال نصب می شود تا از برفک زدن آن ممانعت کند. در واقع یک قطعه حرارتی می باشد و مسئولیت آن، کنترل هیتر المنت می باشد و به شکل سری در کنار هیتر المنت نصب میشود و کنترل دمای هیتر یخچال را انجام می دهد و در یخچال هایی که برفک نمی زنند در دمای مشخص می سوزد تا برای قسمت هیتر المنت مشکل و ایرادی ایجاد نشود.

در یخچال هایی که ترموفیوز نصب نمیشود احتمال حریق و آتش سوزی بسیار بالا است. در یخچال فریزر های قدیمی این قطعه را نصب نمی کردند و به جای  آن تایمر نصب شده در دستگاه موجب خاموش و روشن شدن در فاصله زمانی 25 تا 30 دقیقه دستگاه میشود و المنت از مدار خارج می شود اما در فناوری یخچال های امروزه برای امنیت بالای دستگاه به جای تایمر از ترموفیوز استفاده می شود و روش تنظیم این قطعه میتواند به شکل خودکار و یا دستی انجام بشود.

 

 

نحوه کار ترموفیوز در یخچال فریرز چگونه است؟

این قطعه در یخچال های ضد برفک یا به عبارت دیگر نوفراست استفاده می شود نحوه کار آن به این شکل است که در دمای معین میسوزد تا برای بخش هیتر المنت مسئله ای ایجاد نشود و عملکرد این قطعه برای گرمای بیش از حد یا گرمای کنترل نشده یکسان عمل می کند و قطعه می سوزد و همین امر موجب برفک زدن یخچال می شود. ترموفیوزها در دمای 72 تا 82 درجه سانتیگراد کار می کنند.

محل نصب ترموفیوز یخچال فریزر در کجاست؟

این قطعه در پشت یخچال و سمت لوله های اپراتور در کنار المنت یخچال قرار دارد و به صورت سری به هیتر المنت یخچال وصل شده و در مدار یخچال فریزر نوفراست قرار می گیرد.

چه مشکلاتی در یخچال مربوط به ترموفیوز است؟

برای بررسی علت برفک زدن یخچال فریزر باید ترموفیوز هم چک کنیم، هنگامی که دیفراست یا یخ زدایی یخچال مشکل دارد هم باید به ترموفیوز توجه بشود و یکی دیگر از علت های سرد نکردن یخچال فریزر می تواند خرابی ترموفیوز باشد.

علت سوختن و خراب شدن ترموفیوز یخچال چیست؟

ترموفیوز وظیفه کنترل هیتر المنت رو با سوختن خودش انجام می دهد که در این زمان وقتی ترموفیوز می سوزد در واقع از ایجاد مشکل در هیتر المنت و یخچال فریزر جلوگیری می کند. دمای آن نیز نسبت به مدل های مختلف یخچال فریزر تفاوت می کند که بر روی قطعه درج می شود و اینکه ترموفیوز یک بار مصرف می باشد، در صورت اتصالی مدار، خرابی المنت، خرابی برد یخچال، آمپر بیش از حد، خراب شده و مدار را قطع میکند، در این حالت ترموفیوز می سوزد و مانع از آتش سوزی و حریق یخچال فریزر می شود.

تست ترموفیوز با اهم متر چگونه انجام می شود؟

برای تست ترموفیوز باید از اهم متر استفاده کنیم به این صورت که اهم متر را در حالت بوق قرار می دهیم و بعد آن را به بخش ورودی و خروجی ترموفیوز از یخچال فریزر وصل می کنیم، در روی ترموفیوز عددهایی قرار دارد که برای ورودی و خروجی تنظیم شده است وقتی با اهم متر این کار را انجام دادید مشاهده می کنید که عددی برای شما نشان داده خواهد شد. در صورتی که اتصال بین ورودی و خروجی یا برعکس باشد و طبق یک حالت عادی پیش برود، نشان می دهد که این قطعه به درستی کار می کند، در صورتی که در این زمینه مهارت لازم را ندارید می توانید با شرکت قائم سرویس تماس برقرار کنید.

تفاوت ترمودیسک و ترموفیوز یخچال فریزر چیست؟

در بالا به طور کامل توضیح داده شد که ترموفیوز چیست، نحوه عملکرد آن، محل قرار گرفتن آن و معایب آن، حالا لازم است اطلاعاتی در مورد ترمودیسک کسب کنیم. در واقع ترمودیسک و ترموفیوز هر دو در مدار همراه با هیتر المنت نوفراست به شکل سری قرار دارند. وقتی که دما به 5- درجه برسد ترمودیسک عبور برق به المنت را انجام می دهد. وقتی دما به 5+ درجه برسد جریان برق قطع می شود. در مورد محل قرار گرفتن این قطعه که بین ترموستات و المنت برفک زدا قرار دارد. وظیفه این قطعه این است که دمای المنت را کنترل کند که از یک حد مشخص بالاتر نرود چون باعث حریق میشود و این دما در مدل های مختلف یخچال فریزر فرق می کند. محل نصب آن نیز بر روی اواپراتور میباشد. در یخچال فریزرهای نوفراست باید به این دو قطعه مهم توجه کرد در یخچال فریزرهای قدیمی هر دو قطعه را نصب می کردند ولی در دستگاه های جدید ترمودیسک را نصب نمیکنند و به جای آن با عملکرد دقیق تر سنسور کار ترمودیسک را انجام می دهد.

ترموفیوز را چگونه تعویض کنیم؟

برای تعویض این قطعه باید به این شکل عمل کنیم، درآغاز کار جریان خروجی و ورودی سنسور را با اهم متر اندازه می گیریم اگر موقع اتصال به دو سر سنسور، روی صفحه نمایش عددی نبود، سنسور اشکال دارد و اگر عددی بود ایرادی ندارد. اگر قطعه خراب بود باید آن را جدا کرد و یک ترموفیوز جدید درست مثل قطعه قدیمی تهیه کرد و بعد قطعه جدید را در جای قبلی با استفاده و کمک از هویه نصب کرد.

انواع ترموفیوز یخچال فریزر پ مدل و شکل های متفاوتی دارد و این امر نسبت به برند یخچال و شرکت تولید کننده آن متفاوت است. وقتی لازم است که این قطعه تعویض شود بهتر است اگر خودتان تصمیم به تعویض قطعه دارید، برای اینکه این قطعه را درست جایگزین کنید حتما از ترموفیوز دستگاه عکس بگیرد یا مدل یخچال فریزر خود را به خاطر داشته باشید تا درست خریداری کنید. ولی پیشنهاد شرکت قائم سرویس به شما این است با توجه به اینکه متاسفانه در بازار امروز ما قطعات چینی و غیر استاندارد بسیار زیاد است. نصب این قطعه حتما به دستگاه شما آسیب جدی وارد خواهد کرد و هزینه های شما چند برابر خواهد شد. برای جلو گیری از این مشکل پیشنهاد شرکت قائم سرویس به شما این است که تعویض فابریک قطعات مختلف دستگاه خود را به تعمیر کاران ما بسپارید و از گارانتی قطعات ما نیز بهرمند شوید و با این کار قطعات دستگاه خود را بیمه کنید، ما از کار خود اطمینان کافی داریم.

قیمت ترموفیوز و تعویض آن

به عوامل متفاوتی بستگی دارد، اگر از قطعات فابریک برای ساخت ترموفیوز استفاده بشود یا قطعات متفرقه قیمت کاهش یا افزایش خواهد داشت و در ادامه مدت زمان گارانتی برای قطعه، قطعه چه برندی باشد نیز تفاوت قیمت مطرح می شود و در ادامه کیفیت ساخت قطعه هم مورد مهمی است که برای تعیین قیمت بسیار مهم می باشد.

 

مطالب بیشتر:

چرا یخچال نیاز به تعمیر پیدا می کند؟

10 نکته که قبل از تعمیر یخچال باید بدانید

علت یخ زدن لوله های پشت یخچال

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.